Fiume

Kárpát-medencei magyar hálózat
magyarjelenlet@magyarjelenlet.hu

Történelmi emlékhely lehet a Baross Gábor kikötő

A Fiume Barátai Egyesület vezetője, Inkei-Farkas Márton még 2018. tavaszán kezdeményezéssel fordult a Nemzeti Örökség Intézetéhez azzal a javaslattal, hogy a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság a fiumei Baross Gábor kikötőt nyilvánítsa nemzeti vagy történelmi emlékhellyé. A Bizottság akkor azt a határozatot hozta, hogy nem támogatja a javaslatot, mivel jogszabályi felhatalmazás hiányában nincs mód a határon túli emlékhelyek vonatkozásában ilyen tartalmú döntést hozni. 2020 elején, a Nemzeti Összetartozás Emlékévében az egyesület újra megkereste a Nemzeti Örökség Intézetének illetékesét a kérdésben és azt a választ kapták, hogy készül egy adatbázis a határon túli magyar emlékhelyek vonatkozásában- amelyben a 2018-as egyesületi javaslat alapján  már szerepel a Baross kikötő- s amint meglesz a szükséges jogszabálymódosítás szinte biztos, hogy a fiumei kikötő határon túli  Történelmi Emlékhely besorolást kaphat. 

Baross Gábor (Pruzsina, 1848. július 6. – Budapest, 1892. május 9.) 

Rövid élete alatt sikerült olyan tekintélyre szert tennie Baross Gábornak, ami ritkaságszámba megy a Kárpát-medencében. A történelmi Magyarország modern vasúti rendszerének megtervezéséért és jórészt megvalósításáért már életében megkapta kortársaitól a „vasminiszter” elnevezést, aki a következetességéről és határozottságáról hamar ismertté vált. A felvidéki Pruzsinán született, Pesten szerzett jogi diplomát, majd Trencsénben főjegyzőként dolgozott. Ennek köszönhetően az ugyancsak felvidéki Puhóban 1875-ben parlamenti képviselővé választották. Szabadelvű honatyaként három év múltán már az országgyűlés jegyzője lett, Tisza Kálmán miniszterelnök pedig – fantáziát látván az akkor harmincéves politikusban – nyugat-európai tanulmányútra küldte Barosst. Magyarország szerencséjére hősünk alapvetően a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok témakörében mélyedt el, ahonnan egyenes út vezetett a szállítás, vagyis a közlekedés fejlesztéséhez. Előbb közlekedési államtitkárrá, majd 1886-ban közmunka- és közlekedésügyi miniszterré nevezték ki. E minőségében sikeresen államosíttatta a vasutat, fejlesztette a hálózatot, jelentősen gyarapította a mozdony- és vagonparkot. Kiemelten kezelte az Olaszország felé irányuló forgalmat, nevéhez fűződik Fiume tengeri kikötőjének kiépítése is. Ezt a belvárosban, a Transadria nemzetközi szállítmányozási cég épületének falán felavatott, stílszerűen vasból készült emléktábla is megörökíti, Baross ugyancsak vas-dombormű arcképe szomszédságában. A tábla a csepeli önkormányzat támogatásával készült, Csepelen öntötték, mert Csepel Rijeka testvérvárosa. (És rögtön tegyük hozzá, a kikötő is a magyar politikusról kapta a nevét: Porto Baros; sajnos, helytelenül, 1 s-sel a végén.). Baross Gábor minisztersége idején vezették be nálunk az egységes közép-európai időszámítást, lehetővé téve a menetrendek addigi kuszaságának felszámolását. Látványosan csökkentette a vasúti személyszállítás viteldíjait („zónatarifa”), a teherszállítások díjszabását is egységesítette, nyereségessé téve a vasutat. Az addig használt német nyelvű levelezés helyett a magyar nyelvűt vezette be, a vasúti tisztviselőknél kötelezővé tette a magyar nyelvtudást. Megalkotta az első modern úttörvényt, változtatott a közutak osztálybesorolásán, az út- és hídvámok addigi „történelmi” káoszában is rendet vágott. Nem feledkezett meg a közlekedés többi ágáról sem, fejlesztette a dunai hajózást, a magyar tengerhajózást, kiemelten kezelte a Vaskapu-szoros Al-Duna-szabályozásának munkálatait. Ez utóbbit személyesen is ellenőrizte, ám ott megbetegedett, és ez vezetett korai halálához is. Népszerűsége csúcsán ragadta el a hastífusz, az országban azonnal egyértelmű támogatást élvezett emlékének méltó megörökítése.

Fotó: infovilag.hu

  • Előző
    Tűz a fiumei kikötőben
  • Következő
    A fiumei magyaroknál tett látogatást az államtitkár

Mit érdemes megnéznem?

idegenvezetők, templomok, emlékhelyek.

Hol egyek?

éttermek, vendéglők, menzák, cukrászdák.

Hol aludjak?

szállodák, hostelek, panziók, vendégszobák, vendégházak, apartmanok és egyéb szálláshelyek.

Ki fog segíteni?

autószerelők, háziorvosok, fogorvosok, taxisok, jogászok, rendőrök, határtőrök, pénzügyőrök.

Hol vásároljak?

áruházak, boltok, piacok, kézművesek, őstermelők.

Hol szórakozzak?

színház, koncert, sport, mozi, egyéb szórakozóhelyek.

Üzleti lehetőség

gazdasági tanácsadás, pályázatok, kamarák, gazdasági szervezetek, vállalkozók, vállakozások.

101 külső magyarországi település weboldala egy rendszerben.
Dunaszerdahely, Temerin, Szováta, Kolozsvár, Kassa, Ruszt, Lőcse, Szabadka, Marosvásárhely
Összes település >>


    Helyi időjárás

    Útvonaltervező

A legkeresettebb termékek

A Kárpát-medence útikönyv:

A Kárpát-medence turisztikai térképe:



Magyar Jelenlét Honlap család

A Kárpát-medence Intézet által létrehozott száznál több web oldal, amely a kárpát-medencei magyar jelenlét fenntartását és növelését, a Kárpát-medencében élő magyarok és nem magyarok közötti új típusú kapcsolatok kialakítását, a kárpát-medencei integráció új platformjainak a megteremtését tűzte ki céljául.


Kárpát-medence Intézet


Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy az elsők között értesüljön újdonságainkról!

Kapcsolat adatok

Kárpát-medence Intézet Nonprofit Kft.
 
Levélcím: 8100 Várpalota, Gróf Apponyi Albert liget 1.

Távbeszélő: 88/372-721
 
Villámposta: karpatmedenceintezet@gmail.com
  • Home

Magyar Jelenlét Honlap család